1. Je gaat het helemaal anders doen!

Je bent het helemaal zat, het roer gaat om. Alle oude gewoontes gaan de deur uit. Je eet geen pizza meer, geen koek en friet raak je ook niet meer aan, vanaf nu eet je havermout, kipfilet en groente.

Wanneer je dit vol zou kunnen houden dan is dit natuurlijk een prima plan. De ervaring wijst echter uit dat nagenoeg niemand zo’n rigoureuze verandering vol houdt. Daarnaast is het ook helemaal niet nodig. Probeer veranderingen stap voor stap te maken, elke week kan je een verandering maken, je kan beginnen met slechte tussendoortjes te vervangen door fruit, vervolgens kan je je ontbijt een beetje aanpassen. Daarna kijk je wat er te verbeteren is aan je lunch.

Onderzoek wijst uit dat wanneer veranderingen zo dicht mogelijk liggen bij wat je nu doet, het de grootste kans van slagen heeft op termijn.

Maak verandering stap voor stap, elke (kleine) verandering telt!

Dit is op termijn de beste aanpak.

2. Je bent ALL IN of ALL OUT

Veel mensen zijn in een modus van of ‘gezond eten en afvallen’ of in een modus van ‘ik laat alles nu los en doe waar ik zin in heb’.

Wanneer je op deze manier handelt kom je in een blijvend jojo effect, op termijn zal het hierdoor mentaal en fysiek steeds moeilijker worden om af te vallen. Je metabolisme werk je op deze manier tegen en mentaal zal je vermoeid raken en zal het steeds moeilijker zijn om de kracht weer te vinden om er ‘weer’ voor te gaan.

De boog kan niet altijd gespannen staan. Het vergt behoorlijk wat mentale kracht om continu de juiste keuzes te maken. Door momenten in de week te hebben wanneer je alles even los kan laten kom je mentaal juist even tot rust, op deze manier kan je deze lifestyle makkelijker vol houden. Je hebt niet het idee dat je niks lekkers meer kan eten, altijd op moet letten en niks leuks meer kan doen.

Het is ook nog eens helemaal niet nodig om jezelf alles te ontzeggen. Ons advies luidt:

‘Eet 80% gezonde en voedingsrijke producten en die andere 20% mag je eten wat je wilt’

Die 20% mag dus bestaan uit patat, pizza, chocolade, wat jij maar lekker vindt.

Strenger dan dit is echt niet nodig en bovendien ook niet vol te houden.

Wees niet te streng voor jezelf maar ga voor een duurzame lifestyle!


3. Je wilt te snel afvallen

We hebben allemaal weinig geduld. De resultaten die we voor ogen hebben zien we nog liever gister dan vandaag. De overtollige kilo’s zijn er niet in een maand aangekomen en je zal ze dus ook niet in een maandje weer kwijt zijn.

Het is sterk af te raden om te crashen, het is ongezond, je verliest vaak veel spiermassa, je bouwt tekorten op en het zorgt ervoor dat je later weer makkelijk in je oude patronen terug valt en snel weer aan zal komen.

Een gezonde manier van afvallen is ongeveer een halve kilo vet per week. Wanneer je dit omrekent naar calorieën betekent dit een deficit van 3.500 calorieën per week. Dit zijn er zo'n 500 per dag. Dit is goed vol te houden en je zorgt ervoor dat je lichaam genoeg voedingsstoffen binnen blijft krijgen en dat je je spiermassa goed kan onderhouden (en wellicht nog wat kan opbouwen). Het is aan te raden om dit te doen in combinatie met krachttraining, zo geef je je spieren de juiste prikkel om je spiermassa te behouden of zelfs te vergroten. Dit zorgt ervoor dat je je sterk en energiek voelt, dat je lichaam mooi in model zit en dat je verbranding omhoog gaat, zo zal je in de toekomst dus gemakkelijker in shape blijven.

Zoek naar veranderingen die bij jou passen, die dicht liggen bij de lifestyle die je nu hebt. Veranderingen die vol te houden zijn. Een aantal kleine veranderingen kunnen op termijn voor grote resultaten zorgen. Op deze manier zal je resultaten op de lange termijn vast kunnen houden en voel je je niet beperkt. Je bent niet op een streng dieet maar je hanteert een gezonde, gebalanceerde lifestyle.