Koolhydraten en (vet) afvallen:

Eten zonder koolhydraten. Een populaire hype. Het is je vast meer dan eens aangeraden en je hebt het vast ook meer dan eens geprobeerd.

Maar werkt het nou echt?

Één ding is zeker, je leven wordt er vaak niet leuker op. Veel lekkere dingen zoals broodjes, aardappels en pasta verdwijnen van het menu en dit zijn nou net de dingen waar je vaak een verzadigd gevoel uit haalt.

Om even met de deur in huis te vallen, koolhydraten zijn niet giftig. Ze komen voor in de natuur en je lichaam kan ze prima verwerken. (Rustig aan) afbreken en omzetten in glycogeen om dit vervolgens weer op te slaan in je lever en spieren als snelle, directe brandstof voor intensieve inspanningen.

Klinkt goed vind je niet? Dat geeft toch weer even een hele andere kijk op de koolhydraten!

Toch is het zo dat je lichaam geen onbeperkte hoeveelheden koolhydraten om kan zetten in glycogeen en op kan slaan. Hier zit een limiet aan, en wanneer dit limiet bereikt is, de reserves van je spieren en je lever vol zitten met glycogeen, gaat je lichaam hele andere dingen doen met de koolhydraten die je binnen krijgt.

Op dit moment kan je lichaam de koolhydraten niet zomaar meer omzetten in glycogeen om je spieren te voeden. Toch moeten die koolhydraten ergens heen! En daar heeft je lichaam een slim trucje voor. Het aanmaken van insuline dat ervoor zorgt dat de overtollige koolhydraten omgezet worden in vet. 

In vet? Ja.. Maar dit betekent dan niet direct dat je er dan ook gelijk van aan gaat komen of dik van wordt (hierover volgt later in dit artikel meer).

Kortom, het komt er dus op neer dat je lichaam prima koolhydraten kan verwerken. Sterker nog, dat je ze (zeker wanneer jij een actieve lifestyle hebt) zelfs nodig hebt, alleen niet teveel, en ook niet teveel tegelijk. 

(in de coaching raad ik vaak aan om de koolhydraten in het normale te houden en niet als basis van de voeding te gebruiken. Voor de meeste mensen komt dit neer op tussen de 100 en de 150 gram koolhydraten per dag. Je kunt dan dus best af en toe een broodje of pasta eten)

Maar waar komt die hype dan vandaan? 

Je hebt de succesverhalen vast voorbij zien komen: Manouk die in 2 maanden tijd 6 kilo kwijt raakte door het skippen van de koolhydraten, of Hans die eindelijk van zijn bierbuik af was nadat hij de koolhydraten links had laten liggen.

Om hier een antwoord op te geven moeten we even een klein stapje terug naar de basis. 

Wat zorgt er nou eigenlijk voor dat je (vet) afvalt?

Wanneer jij wilt dat je lichaam (vet) af gaat vallen, dat jouw lichaam in gewicht achteruit gaat is er eigenlijk maar één ding wat hierin leidend is. Hoeveel energie gaat erin, en hoeveel energie gaat eruit. Vaak duiden we die energie aan in calorieën.

Wanneer jouw lichaam meer energie verbruikt dan dat het krijgt zal je lichaam dit tekort aan energie (ook wel een negatieve energiebalans genoemd) moeten compenseren door reserves van jouw lichaam te gaan verbranden. 

Echtwaar, ingewikkelder is het niet! 

Elk dieet, of het nou koolhydraatarm vetvrij of onderbroken vasten is, heeft enkel effect omdat het zijn basis vindt in het creëren van een negatieve energiebalans.

Oke, terug naar de vraag: Waar komt die hype vandaag? En hoe kan het nou zo zijn dat Manouk en Hans er zoveel resultaat mee hebben behaald!

Altijd al zijn mensen op zoek naar de holy grail. Naar iets ‘nieuws’ een nieuwe goeroe, een nieuw verhaal, een nieuwe methode. Iets nieuws om te proberen en alle nederlagen uit het verleden snel te vergeten. 

Een mooi verhaal dat ervoor zorgt dat het nu voor de verandering eens wel gaat lukken!

En zo ook het eten zonder koolhydraten. Het klinkt makkelijk. Dit kan ik toch wel vol houden? Je kan nog zoveel lekkere dingen eten! Kaas, vlees, vis! Zelfs veel van de sausjes kan ik gewoon nog eten.

Het klinkt haast te mooi om waar te zijn..

En dit is ook precies de reden dat het voor sommige mensen wel werkt, en voor sommige mensen niet.

Wanneer jij deze methode namelijk goed toepast dan kan dit zeker leiden tot een succesverhaal, maar wanneer jij deze methode niet goed toepast (en geloof me dit heb ik vaker wel dan niet zien gebeuren) kan dit zelfs leiden tot het (snel) aankomen in vet en gewicht. 

Dit heeft alles te maken met de negatieve energiebalans waar we het eerder over hadden. 

Wanneer jij je koolhydraatinname beperkt en in plaats van deze koolhydraten lekker veel groentes, rood vlees, magere zuivel en eieren gaat eten dan zal dit onherroepelijk leiden tot een verminderde calorie inname en kun je hier een prachtig resultaat uit halen. 

Maar dit is meestal niet wat er gebeurt. Koolhydraten verlagen is vaak niet het leukste om te doen. De broodjes, pasta’s en aardappelen blijken toch wel erg lekker te zijn. Maar hey! Kop op, je mag nog zoveel lekkers. 

Dit resulteert vaak in het overeten van vetten. Bakken in lekker veel boter, lekker veel vette yoghurt, vet vlees, vette vis, vette sausjes om het beetje groente wat er dan nog bij gegeten wordt zo lekker mogelijk te maken.

Veel van de vetten die er gegeten worden om de koolhydraten te compenseren zijn enorm calorierijk en verzadigen of vullen vaak erg slecht waardoor je snel weer meer honger krijgt en dit resulteert in het eten van erg veel calorieën en gepaard kan gaan met een positieve energiebalans (het eten van meer energie dan dat je lichaam verbrandt).

En hey! Dat gaat zijn doel een beetje voorbij.. De weegschaal zal alleen maar op gaan lopen.

Zoals je ziet liggen de koolhydraten niet aan de grondslag van het proces van (vet) afvallen, maar kan het (wanneer je het goed toepast) dus wel resulteren in een verlaging van je calorie inname en dus leiden tot vetverlies.

Toch zitten er wel wat voordelen aan het verlagen van je koolhydraten:

Wanneer jij begint met het verlagen van je koolhydraten zullen (zoals eerder beschreven) je glycogeen voorraden minder worden. Glycogeen hecht zich aan vocht waardoor je ziet dat je lichaam dus vocht los gaat laten. Om deze reden zie je vaak in de eerste periode een enorme achteruitgang in gewicht. Soms wel 2 tot 4 kilo in de eerste 1 tot 2 weken!

Dit is één van de redenen waar het fabeltje van de koolhydraten vandaan komt. Besef je wel dat dit hoofdzakelijk vocht is en wanneer je de koolhydraatinname weer verhoogt deze kilo’s er binnen no-time weer aan zitten. 

Ook is het zo dat wanneer jij je koolhydraat inname verlaagt dit vaak zorgt voor een stabiele suiker en insuline spiegel, en dit kan een positief effect hebben op je eetgedrag en dan met name cravings. 

Wanneer jouw suikerspiegel veel (en heftig) schommelt dan resulteert dit vaak in extreme (suiker) cravings en eetbuien. 

Het verminderen van de koolhydraten kan er om deze reden dus wel voor zorgen dat je minder eetbuien hebt en om deze reden dus minder (calorieën) binnen krijgt en hierdoor dus vet verliest. 

Tot slot wil ik nog heel even terugkomen op het stukje over de koolhydraten insuline en het omzetten van overtollige koolhydraten in vet waar ik het halverwege dit artikel over had:

Wanneer jij dus meer koolhydraten binnenkrijgt dan dat je lichaam in glycogeen op kan slaan gaat je lichaam dus insuline aanmaken om deze koolhydraten in vet op te slaan. 

Toch wil dit niet direct zeggen dat je van deze opgeslagen vetten direct dikker wordt.

Wanneer jij namelijk in een negatieve energiebalans verkeerd zal je lichaam deze recent opgeslagen vetten namelijk direct ook weer gaan gebruiken om je systeem van voldoende energie te voorzien om niet om te vallen. Je zult deze vetten dus niet vast houden zolang jij meer energie verbruikt dan dat je eet!

Oef.. Het was een heel stuk. Het is ook een complex onderwerp en hoop dat ik het voor jullie nu wat duidelijker heb kunnen maken.

Om het heel even kort samen te vatten:

Wanneer jij af wilt vallen en vet wilt verliezen is het dus onnodig om geen koolhydraten meer te eten. Vaak maakt dit het zelfs erg lastig en is dit op de lange termijn moeilijk vol te houden. Om deze reden raad ik het iedereen af.

Toch is het zo dat je lichaam aan de ene kant heel goed in staat is om koolhydraten te verwerken (en heb je ze zelfs nodig), maar aan de andere kan weer niet goed in staat is om veel koolhydraten (tegelijk) te verwerken.

Mijn advies, probeer je koolhydraatinname te beperken tot in het normale (in de coaching zie ik vaak dat mensen erg goed reageren op 100 tot 150 gram per dag), en maak de koolhydraten niet de basis van je voeding.


Dit was het weer even! 


Groetjes,
Menno

P.S. Ben je enthousiast geraakt van dit verhaal en wil je persoonlijk advies? Dat kan natuurlijk altijd. Maak een afspraak met Sjoerd of Menno en zij zullen de mogelijkheden met je doornemen.

8 Weeks Coachings Traject

The Body Studio Zuid

Heemstedestraat 12, 1058NM Amsterdam

The Body Studio Oost

Dapperstraat 271, 1093BS Amsterdam

Mail: info@thebodystudio.nl

Tel: 020 215 7148 (Ook via whatsapp bereikbaar op dit nummer!)