Motivatie en inspiratie: zo blijf je scherp.

"Zeg nooit nooit, want grenzen zijn, net als angsten, vaak slechts illusies.” 

Het is een citaat van niemand minder dan Michael Jordan. Slechts twaalf woorden, maar ze vertellen een heel verhaal. Een verhaal waarom je in jezelf moet blijven geloven. En, als het even iets minder gaat, je jezelf moet vertellen waarom je iets graag wil bereiken. 

Om helemaal te begrijpen wat basketbalgrootheid Michael Jordan bedoelt, is de documentaireserie ‘The Last Dance’ op Netflix een gouden tip. Ook voor de mensen die niet van sport houden. Het inspireert en het motiveert.

Dat laatste kan bij veel mensen een grote worsteling zijn: motivatie. Hoe blijf ik gemotiveerd? En waarom lukt het niet? Wat doe ik verkeerd? Het zijn doodnormale vragen, die iedereen zichzelf weleens gesteld heeft. Maar het demotiveert ook, als die vragen te vaak voorbijkomen. 

De onvoorspelbaarheid maakt het lastig

Om fit te geraken en vooral om fit te blijven, is motivatie een heel belangrijk onderdeel. Het kritiekpunt, dus eigenlijk de flinterdunne lijn waar je op balanceert als je met je fitheid bezig bent, kan je op ieder moment bereiken. En dat onvoorspelbare, maakt het zo lastig. 

Een punt waarop je weet dat er iets moet gaan veranderen. Op dat moment heb je motivatie, omdat je weet wat je niet wilt en wat je wilt veranderen. Maar dat is tevens die dunne lijn tussen motivatie hebben en motivatie verliezen. 

The Body Studio biedt daarom ook een coachingstraject aan. Zo blijf je scherp en gemotiveerd, ook als je het even moeilijk hebt. 

Drie tips

Hoe houd je je motivatie op de lange termijn vast? Samen met Menno heb ik drie punten opgesteld. De punten staan hieronder in het kort uitgeschreven, maar je kan ook de video bekijken. Menno geeft je tips hoe je je motivatie het beste vast kan houden. 

  • Doe niet te veel tegelijk. Heel veel mensen zijn geneigd om in één keer alles te doen. Heel veel sporten en alleen maar gezond eten. Dat gaat heel goed als de motivatie nog heel hoog is, maar het is een kwestie van tijd dat je je gevangen gaat voelen. Bouw het langzaam op. Doe het stapje voor stapje. Elke aanpassing geeft een positief effect. Op de lange termijn gaat dat als een levensstijl voelen en dan is het vele malen makkelijker om die motivatie vast te houden.
  • Doe iets wat bij je past. Om iets vol te houden is het belangrijk dat je er wel enige lol in hebt. Blijf dat biertje of wijntje drinken als je dat leuk vindt, maar zorg dat die balans er is. Sport met vrienden. Stel doelen. Zorg dat alles in je agenda past, zodat het leuk blijft en waardoor het makkelijk is om het lang vol te houden.
  • Als je jezelf kan blijven herinneren aan de dingen die je niet wilt, wordt het veel makkelijker om je motivatie vast te houden. Maak een lijstje met de punten waar je niet tevreden over bent. Onder die punten maak je een lijstje hoe je jezelf graag zou willen zien. En maak nog een lijstje met wat dit voor jou zou betekenen. Sla dit lijstje op in je telefoon en elke keer als je een moeilijke periode door gaat, lees je dit nog een keer door en weet je weer waarom je het doet. Je moet namelijk juist stappen zetten op de momenten dat het minder makkelijk gaat.

Om met Michael Jordan af te sluiten: 

“Ik heb meer dan 9000 schoten gemist in mijn carrière, ik heb bijna 300 wedstrijden verloren. Ik heb keer op keer gefaald in mijn leven. En daarom slaag ik.” 

Tot de volgende.

Groet,

Jitse

P.S. Wil jij echt 100 procent begeleiding? Dan bieden wij nu ook een 8 weeks kickstarttraject aan. We gaan jou dan 8 weken lang coachen op het gebied van voeding, training en mindset. Gegarandeerd resultaat nog voor de zomer.

Meer informatie over ons 8 weeks kickstart programma!

The Body Studio Zuid

Heemstedestraat 12, 1058NM Amsterdam

The Body Studio Oost

Dapperstraat 271, 1093BS Amsterdam

Mail: info@thebodystudio.nl

Tel: 020 215 7148 (Ook via whatsapp bereikbaar op dit nummer!)