Hoe ouder, hoe fitter

“Het is duidelijk dat wedstrijden en al dat soort dingen zijn tol eisen van je lichaam. Maar naarmate je een beetje ouder, een beetje wijzer en een beetje meer ervaren wordt, weet je ook hoe je ermee om moet gaan.” 

Roger Federer weet waarover hij het heeft. Over een maand wordt hij 40. Op het allerhoogste niveau mag je dan met recht - en met respect - spreken van een sportbejaarde. Hij haalde afgelopen week ‘gewoon’ weer de kwartfinales van Wimbledon. 

Federer kent z’n kwaaltjes. Is niet altijd topfit. Maar door naar zijn lichaam te luisteren, mag hij zich nog altijd topsporter noemen. “Naarmate je ouder wordt, wordt het een beetje meer op kwaliteit gericht en niet zozeer op kwantiteit, omdat kwantiteit het lichaam pijn doet.”

En dat is precies wat zo belangrijk is. Met de juiste arbeid zijn mensen minder vatbaar voor blessures, vooral naarmate ze ouder worden.

Daar wil ik het in deze blog over hebben. Waarom is het zo belangrijk om te (blijven) sporten als je ouder wordt?

Het is bewezen dat mensen gemiddeld 40 procent van hun spierkracht verliezen tussen hun 40ste en 70ste levensjaar. 

Dit is de grootste oorzaak van fysieke achteruitgang. Door deze vermindering in spierkracht komt er meer belasting op de gewrichten en verliezen mensen stabiliteit. 

Krachttraining

Door gebrek aan spierkracht komen ouderen mensen de trap bijvoorbeeld niet meer op en/of worden ze instabiel. Dit is echter heel goed tegen te gaan door aan krachttraining te doen. Sterker nog: hoe ouder je wordt hoe belangrijker het is.

Petra kan daar wel wat over vertellen. Als je weleens bij The Body Studio aan de Heemstedestraat komt, heb je Petra ongetwijfeld een keer gezien. Een voorbeeld voor velen.

“Ik ben in 2017 bij The Body Studio terechtgekomen. Ik had toen vier jaar niets aan sport gedaan. Dat kwam voornamelijk omdat we heel druk waren om voor mijn moeder te zorgen. Ik heb een fulltime baan en mijn moeder hebben we thuis verzorgd”, vertelt ze. 

“Op een gegeven moment bestaat je leven alleen uit werken en zorgen. En dan kom je niet meer aan sporten toe. Mijn moeder is in november 2017 overleden en daarna heb ik het sporten weer op kunnen pakken. Ik liep op een dag bij The Body Studio langs, ik was nieuwsgierig, ging een proefles doen en ik had het binnen no-time helemaal gevonden.” 

“Sporten vermindert je stress, je fysieke veerkracht neemt door sporten toe. Ook al sport je betrekkelijk weinig.”

Petra is 62 jaar jong en voelt zich ontzettend fit. Je kan haar bij The Body Studio kennen van de handstand. “Ik ben nog steeds heel vaak aan het oefenen met de handstand. Story of my life, inmiddels. Toevallig heb ik de afgelopen maanden een enorme progressie gemaakt. Hoe ziet dat eruit? Dat zijn nog steeds fracties van een seconde, maar ik kan het nu wel standaard 4 tot 6 seconden volhouden.”

Petra werkt nog altijd fulltime, maar maakt veel tijd vrij voor het sporten. “Ik ben er zeker drie keer in de week, soms meer zelfs”, zegt ze. 

“Je wordt flexibeler van sporten. Een gezonde geest in een gezond lichaam, dat is gewoon hartstikke waar. Mijn werk bestaat uit heel veel zitten en computerwerk. Dan heb ik snel last van mijn nek. Sporten vermindert je stress, je fysieke veerkracht neemt door sporten toe. Ook al sport je betrekkelijk weinig.  Als je elke dag een grote wandeling maakt, kom je ook al een heel eind.”

Het is niet zo dat Petra pas sinds een paar jaar sport. Dat deed ze vroeger ook al. En nu heeft ze daar profijt van. 

“Ik heb mijn hele leven goed bewogen, ik tenniste vroeger altijd. Wat ik nu merk, na die break van vier jaar, dat mijn lichaam weer sterker wordt. Ik vind het heel leuk om te zien dat ik weer spierballen heb en het is motiverend om je grenzen te verleggen. Ik kan me voorstellen dat anderen dat hebben met andere doelen. Je moet jezelf een doel stellen en je lichaam daartoe voorbereiden.”

Grappenmakers

Lachend:  “En er zijn grappenmakers die de handstand als doelstelling hebben. Daarvoor heb je een heleboel nodig. Balans, kracht in je handen, kracht in je benen.”

Of Petra een advies heeft aan andere mensen? “Dat je in beweging moet komen. Dat klinkt heel flauw, maar je hebt er achteraf plezier van als je een moment voor jezelf neemt, een activiteit doet. Je krijgt nieuwe energie als je hebt gesport. Pak daarom dat moment, want je wordt er zo blij van. En je slaapt beter.” 

Ben je enthousiast geraakt van dit verhaal en wil je persoonlijk advies? Dat kan natuurlijk altijd. Maak een afspraak met Sjoerd of Menno en zij zullen de mogelijkheden met je doornemen.

Tot de volgende!

Groet,

Jitse

8 Weeks Coachings Traject

The Body Studio Zuid

Heemstedestraat 12, 1058NM Amsterdam

The Body Studio Oost

Dapperstraat 271, 1093BS Amsterdam

Mail: info@thebodystudio.nl

Tel: 020 215 7148 (Ook via whatsapp bereikbaar op dit nummer!)