Vakantie en beweging, hoe pakt Jitse het aan?

Kort voor de zomer - die in Nederland overigens nooit zou komen - moest beginnen, schreef ik een blogje over sporten op vakantie, hoe houd je het leuk? Afgelopen week keerde ik terug van een vakantie in de Ardennen (twee dagen) en Andalusië (tien dagen). En werd er ook gesport? Nou en of. 

Vakantie. Voor mij - maar vermoedelijk voor iedereen - een heerlijke periode om naar uit te kijken. Maar hoe zorg je er nou voor dat je na een vakantie niet volgevreten terugkomt en het gevoel hebt dat al die uren in de gym niet voor niets zijn geweest? 

Ik zal eerst het kader schetsen. In de Ardennen huurden we een Cosy Cabin van Nutchel, op de grens van België en Luxemburg. Een klein houten hutje in het bos, maar wel van alle basisgemakken voorzien. Met een hottub voor de deur. Een absolute aanrader. 

Maar als je in de Ardennen bent, moet je eigenlijk wel de natuur verkennen. Dat is eigenlijk het mooiste op een mountainbike. Bij Nutchel waren mountainbikes te huur. Het voordeel van bosrijke gebieden is dat er altijd mountainbikeroutes staan aangegeven. Het is dus een kwestie van bordjes volgen en je eindigt gewoon weer waar je begonnen was.

Het bleek een zware route, midden door het bos, met veel klimwerk. Een work-out mocht het zeker genoemd worden. Maar ondanks de zware momenten was het zeer de moeite waard. Af en toe dus erg pittig, maar nog vaker genieten van het uitzicht en de omgeving. 

Het was nog vroeg toen we terugkwamen. Einde ochtend, begin middag. Een ideale situatie. Vroeg op de dag al een work-out gedaan en de rest van de dag hoef je je niet schuldig te voelen over die biertjes of zak chips. De Duvel-biertjes gingen dan ook soepel naar binnen. 

De volgende ochtend trok ik mijn hardloopschoenen aan. Toen de wekker ging, twijfelde ik eventjes. Maar dat moeilijke moment in de ochtend is van korte duur. Zodra je buiten de eerste stappen zet ben je er doorheen. En sterker nog: als je terugkomt van je loop, dan ben je heel blij dat je het hebt gedaan. Even de hottub in. Een lekkere bak koffie. En je dag is geweldig van start gegaan.

Ik hoor sommigen denken: maar waarom zou je op vakantie niet lekker gaan uitslapen? Zo dacht ik vijf jaar geleden wellicht ook. Maar nu merk ik dat een loop in de ochtend mijn hoofd juist leegmaakt en dat ik nog meer energie krijg doordat ik juist iets onderneem. 

Dan Andalusië. Een vakantie in Málaga, Granada, Ronda en Marbella. Met een huurauto langs deze steden. Van tevoren planden we een paar dingen. De verblijven uiteraard, maar ook fietsen. Racefietsen. In Granada. Want Granada ligt aan de voet van de Sierra Nevada. Een mooie uitdaging om die berg eens te beklimmen.

Na twee dagen acclimatiseren in Málaga, maakten we met de auto de tocht van zo’n 100 kilometer naar Granada, waar we een hotel hadden geboekt in het hartje van de stad. Eurostars Catedral heet het. Mét een gym. Dus die dag gelijk even de gym ingedoken. Niet lang, maar wel iets gedaan. 

Na het installeren in het hotel maakten we eerst een flinke wandeling door de stad. En omdat Granada in een bergachtig gebied ligt, is dat ook nog een behoorlijk intensieve activiteit. Het is immers 34 graden. En het is vrijwel nergens vlak. Breng in Granada een bezoek aan het Alhambra. Een prachtig paleis, met uitzicht over de stad. 

’s Avonds kozen we een goed pastarestaurant uit, want er moest een goede bodem worden gelegd voor een dag later.

De volgende dag haalden we namelijk de racefietsen op bij Bicicletas La Estacion. Zelf hadden we onze wielrenschoenen meegenomen en het bij het reserveren het type schoen doorgegeven. We kregen goede fietsen mee (van carbon, dus extra licht) en konden beginnen aan de zware tocht op de Sierra Nevada (besneeuwde bergen).

Samenvatting van de fietstocht: Zwaar. Afzien. Veel klimwerk. 1800 hoogtemeters. 65 kilometer in totaal. 2400 calorieën weggefietst. Maar het was uiteraard ook mooi. Leuk. Indrukwekkend. Genieten van uitzicht. En uiteindelijk een voldaan gevoel. Foto’s zeggen genoeg. Een ervaring rijker.

De biertjes en heel veel eten doen wonderen daarna. Die hadden we wel verdiend. 

Hebben we de dagen daarna stilgezeten? Nee hoor. Een beknopt overzicht: de dag na de fietstocht pakten we de auto naar de kust, zo’n 100 kilometer. Daar deden we in de zee een kajaktocht. Er stond veel wind, wat zorgde voor flinke golven. Na 2,5 uur en 5,9 kilometer verder zat de work-out erop. Want een work-out was het zeker. 

De laatste ochtend in Granada ging ik nog even hardlopen door de stad. Een half uur en 6,6 kilometer in totaal. Heuvels op en af. En door de straten van Granada. En omdat het nog vrij vroeg was (07.30 uur), was het nog niet zo druk op straat. Een goede manier om onontdekte delen van de stad te bekijken. 

Op naar Ronda. Een schilderachtig dorpje, gebouwd op een enorme rots. Het programma: veel drinken, eten, niets doen. Wacht even. Niets doen? Nee, dat was uiteindelijk ook niet helemaal waar. Op de tweede dag hebben we gehiket (7,5 kilometer en 400 hoogtemeters) om de stad nog beter te kunnen bekijken. Vroeg weg, want dan is het nog niet zo warm. En dan heb je de rest van de dag een goede reden om veel te eten en te drinken. 

Tot slot Marbella. Een plek waar je niet te lang moet zijn. Dan loop je gillend weg volgens mij. Daar iets meer rust gepakt. En toch nog één keertje hardgelopen langs de boulevard. Een half uur, totaal 7 kilometer. Veel mensen die dat doen in de vroege ochtend. Daarna weer doen waar vakantie, voor veel mensen, voor bedoeld is: bed, zon, drank en veel eten. 

Terug in Amsterdam kan ik terugblikken op een geslaagde vakantie. Meer gezien dan alleen een strand, ontzettend veel gegeten (ook zeker ongezond), vrijwel elke dag alcohol genuttigd, maar de sportieve activiteiten zorgen voor de perfecte compensatie. 

We kunnen er weer tegenaan. 

Groet,
Jitse

P.S. Ben je enthousiast geraakt van dit verhaal en wil je persoonlijk advies? Dat kan natuurlijk altijd. Maak een afspraak met Sjoerd of Menno en zij zullen de mogelijkheden met je doornemen.

8 Weeks Coachings Traject

The Body Studio Zuid

Heemstedestraat 12, 1058NM Amsterdam

The Body Studio Oost

Dapperstraat 271, 1093BS Amsterdam

Mail: info@thebodystudio.nl

Tel: 020 215 7148 (Ook via whatsapp bereikbaar op dit nummer!)