Weet wat je eet

“Het heeft geen zin om de mooiste auto te hebben als je er niet de juiste brandstof instopt.” 

Het is een van de antwoorden van Cristiano Ronaldo op de vraag hoe hij - op 36-jarige leeftijd - nog steeds zo fit kan zijn. Voeding dus. 

Er wordt zelfs gesteld dat een beter lichaam voor 20 procent in de sportschool wordt gevormd en voor 80 procent uit de juiste voeding bestaat. Natuurlijk is het bij de één anders dan bij de ander, maar feit is wel dat voeding ontzettend belangrijk is. 

"Een goede training moet worden gecombineerd met een goed dieet", meent de Portugese voetbalgrootheid. "Ik eet een eiwitrijk dieet, met veel volkoren koolhydraten, fruit en groenten. En ik vermijd suikerhoudend voedsel.”

‘Bebe agua’

Dat hebben we op het Europees kampioenschap gemerkt. Tijdens een persconferentie haalt Ronaldo de flesjes Coca Cola uit beeld, waarna hij in de camera zegt: ‘Bebe agua’, oftewel: ‘Drink water’. 

Hij werd door velen geroemd om die actie, maar er waren ook mensen die het hypocriet vonden. Coca Cola is immers een van de hoofdsponsors van het voetbaltoernooi en dankzij dit soort bedrijven wordt de bankrekening van Ronaldo in de watten gelegd. 

Maar terug naar zijn voeding. 

Ronaldo beschikt over een persoonlijke diëtist, die zes (kleine) maaltijden per dag bereidt. Om de drie á vier uur moet Ronaldo iets eten.

Het is veel vis dat de pot schaft. Van zeebaars tot kabeljauw. Maar ook aardappelen, roerei, fruit en magere eiwitten. Hij eet ook regelmatig biefstuk, met salade als bijgerecht. En alles wat hij eet is vers, niets komt uit de vriezer.

Energieniveau

"Eet regelmatig", benadrukt Ronaldo, die het dan wel heeft over een leven als fanatiek sporter. "Als je regelmatig traint, is het belangrijk om het energieniveau hoog te houden om je lichaam van brandstof te voorzien voor betere prestaties. Ik eet soms tot zes kleinere maaltijden per dag om ervoor te zorgen dat ik genoeg energie heb om elke sessie op topniveau uit te voeren."

"Water drinken is net zo belangrijk", vertelt Ronaldo, die ook het vermijden van alcohol en koolzuurhoudende dranken adviseert. 

Maar nu hoor ik jullie al denken: ‘Wat heb ik aan deze informatie? Ik wil júist een alcoholische versnapering drinken. En ik wil júist af en toe een vette hap eten of met een zak chips op de bank onder een kleedje kruipen.’ 

Discipline en routine

Natuurlijk kan dat. Ook dan komen die getallen 80 en 20 weer om de hoek kijken. Zolang je 80 procent van de week op je voeding let en je trainingsschema volgt, dan kan je 20 procent van de week de touwtjes laat vieren. Dan kan je ‘gewoon’ je doelen bereiken. Het vraagt alleen wel om een beetje discipline en routine. 

Wat benadrukt moet worden: als je wil afvallen, is zo min mogelijk eten niet de beste oplossing. Je lichaam heeft juist energie nodig en als je dat op een goede manier aanpakt, zul je zien dat je door de juiste voeding en training het gewenste resultaat bereikt. En als je resultaat ziet, wordt alles veel makkelijker. Mentaal vooral.

Vind je het lastig om het juiste eten te bereiden. Het moet niet alleen gezond zijn, maar ook lekker. Maar dat kan gewoon. Is je creativiteit wel op na een week uitsloven in de keuken? The Body Studio kan je van advies voorzien. Stuur een mailtje naar info@thebodystudio.nl en laat je informeren over de juiste voeding.

- Jitse

P.S. Ook bieden wij een 8 weeks BACK IN SHAPE coachingstraject aan waarin we jou 8 weken begeleiden naar de beste versie van jezelf. Training, voeding en mindset zijn de pijlers waarin wij jou van A tot Z gaan begeleiden. Wil jij hier meer over weten? Bekijk dan even de link hieronder

8 Weeks Coachings Traject

The Body Studio Zuid

Heemstedestraat 12, 1058NM Amsterdam

The Body Studio Oost

Dapperstraat 271, 1093BS Amsterdam

Mail: info@thebodystudio.nl

Tel: 020 215 7148 (Ook via whatsapp bereikbaar op dit nummer!)