Zo blijft sporten op vakantie leuk

Sporten op vakantie. Ik hoor veel mensen in mijn omgeving denken: waarom zou ik dat doen? Maar het is vrij simpel om die drempel heel laag te houden. Hoe? Dat lees je hier.

Zo’n twee jaar geleden is er bij mij een knop omgegaan. Ik wilde fitter worden. En fit blijven. En dat laatste was makkelijker gezegd dan gedaan. 

Na een zesweeks programma bij The Body Studio was ik overtuigd geraakt van de nieuwe manier van trainen. Ook een kleine aanpassing van mijn voeding zorgde voor een enorme verandering.

Ik was al een hardloper, maar ik begon het steeds fanatieker te doen. Ik werd nog sneller. En daardoor werd het lopen ook leuker. Ik kocht anderhalf jaar geleden een racefiets en ik was met enige regelmaat in The Body Studio te vinden.

Het vetpercentage zakte in een paar maanden tijd van 22 naar 9. Vanaf dat moment sta ik aan. Bijna altijd. En dus ook op vakantie.

Het woord ‘sporten’ is relatief. Vakantie blijft vakantie. Maar ik merkte dat juist na het uitschakelen van mijn werkmail de vermoeidheid toesloeg. En hoe gek het misschien ook klinkt: sporten hielp die vermoeidheid weg te nemen.

Want wees eerlijk: het is toch heerlijk als je de dag begint met een workout of een andere activiteit, zodat je ’s avonds weer een biertje kan drinken zonder dat je een schuldgevoel hebt? Bovendien word je er lichamelijk en mentaal fitter van, waardoor je juist meer uitrust. En: je bent na je vakantie niet terug bij af. 

Om je een beetje op weg te helpen, heeft Menno schemaatjes opgesteld voor een workout van slechts 20 minuten. Die zijn HIER te vinden. Je zult zien dat je er nog meer energie van krijgt, ook in je vakantie. Begin je dag ermee. Of zoek een ander geschikt moment. Iets met lage drempel. Het moet leuk blijven. 

Deze schema’s zijn ook te gebruiken zolang de gyms nog dicht moeten blijven. In het park. Op het balkon. In de woonkamer. En uiteraard is het mogelijk om schema’s te personaliseren, klop daarvoor even aan bij Sjoerd of Menno. 

Nederland vakantieland

Het is nog maar de vraag of we komende zomer naar het buitenland kunnen. Maar zolang dat niet mogelijk is, zijn er genoeg andere opties. Het negatieve reisadvies naar het buitenland heeft in veel opzichten een positief effect gehad. 

Je wordt creatief. Zo hebben de provincies Zeeland, Twente, Drenthe en Gelderland ontzettend veel te bieden, ben ik achtergekomen. Het zijn ook uitstekende locaties om te combineren met sport. 

Ben je een fietser? Neem je (race)fiets mee. Of huur er één. Door op pad te gaan met een fiets, zie je veel meer van de omgeving. Plan een mooie route en geniet van een lunch bij een goed restaurant. 

Mooie plekken om te fietsen zijn Noordoost-Twente, het duingebied bij Zoutelande, de Drentsche Aa, Het Land van Maas en Waal en voor iets meer uitdaging zijn de Amstel Gold Race-lussen in Zuid-Limburg en natuurgebied De Posbank absolute aanraders. Stuk voor stuk plekken waar je niet zo snel komt.

De Posbank is ook een prachtige plek voor een run of een lange wandeling. En in Drenthe zou je ook Kamp Westerbork kunnen bezoeken. De wandeling van 30 minuten daarnaartoe is de moeite waard.

En verder: spreek een stappendoel met jezelf af. Maak er een wedstrijd van met je vrienden. Laat die taxi lekker staan. Maak een lange stadswandeling. Of huur mountainbikes en ga anderhalf uur helemaal los. Nederland heeft ontzettend veel mooie en uitdagende routes (zie mtbroutes.nl) te bieden. 

Daag jezelf uit en blijf op die manier in vorm.

Ik zal de komende tijd meer verhalen schrijven. En ik hoop dat het jullie helpt om straks topfit de gym in te duiken. Laten we hopen dat The Body Studio snel weer open kan. 

Jitse

Maak jij met ons de stap naar de nieuwe JIJ?

The Body Studio Zuid

Heemstedestraat 12, 1058NM Amsterdam

The Body Studio Oost

Dapperstraat 271, 1093BS Amsterdam

Mail: info@thebodystudio.nl

Tel: 020 215 7148 (Ook via whatsapp bereikbaar op dit nummer!)