Fit de zomer in? De perfecte uitdaging.

Het is maandagmiddag. Iets na twaalven. Alle nieuwsapps knallen er een pushmelding uit: ‘Sportscholen woensdag weer open.’ Eindelijk! Het kan weer. Het mág weer. 

Liefst 5 maanden en 4 dagen zaten alle gyms dicht. En net in de periode dat de wasbordjes gevormd moesten worden voor de zomer die voor de deur staat. Maar het lange wachten is voorbij. De vraag die nog rest is: hoeveel calorieën hebben Sjoerd en Menno verbrand tijdens het vieren van dit heuglijke nieuws?

Ik noemde het al even. Die zomer. Er moet een eindsprint worden ingezet, willen we strak in het vel op het strand liggen. Uiteraard zijn er genoeg mensen die pogingen hebben verricht om fit te blijven. En ook met succes. Maar hoe je het wendt of keert, sporten in je eigen woonkamer of in het park is toch anders dan in je favoriete gym. 

Bij het zoeken naar manieren om fit te blijven, stuitte ik op de Navy Seals-trainingen op YouTube. The Navy Seals zijn te omschrijven als intensief getrainde eenheden van de Amerikaanse defensie. Seal staat voor sea, air, land. The Navy Seals worden ingezet voor gevaarlijke buitenlandse missies. 

De opleiding kent een zeer zwaar traject. En een onderdeel van die opleiding is de U.S. Navy SEALs Physical Fitness Test. Van alle militairen die aan de opleiding beginnen, haakt zo’n 80 procent vroegtijdig af. Ik werd nieuwsgierig naar die test.

Het bestaat uit 5 onderdelen, waarvan er 2 gericht zijn op je uithoudingsvermogen. Alle oefeningen beschikken uiteraard over een paar regels. In de loop der jaren zijn er verschillende tests in omloop, maar onderstaande is een zeer uitdagende. We gaan het rijtje af, in willekeurige volgorde. 

1. Push-ups. Het is de bedoeling dat je in 2 minuten tijd 50 keer opdrukt. Rusten mag alleen in een hoge plank. Om de test te halen moet je dus 50 pushups halen, maar de perfecte score is 75 (of hoger uiteraard).

2. Situps. Voor deze buikspieroefening heb je, net als bij de pushups, 2 minuten de tijd om 50 herhalingen te halen. Ook hier geldt: 75 of hoger is de perfecte score. En: rusten mag niet liggend. Een extra buikspieroefening dus als je een paar tellen in de pauzestand staat. 

3. Pullups. Hiervoor is geen tijdslimiet. Je moet er 10 weten te halen, maar er zijn natuurlijk wel een paar regels voor deze oefening. Buiten het feit dat ‘ie goed uitgevoerd moet worden (helemaal strekken en helemaal omhoog met je kin boven de stang), mag je de grond niet raken. Rusten mag wel, maar alleen als je blijft hangen. Perfecte score: 15 of hoger. 

4. Zwemmen: 457 meter. Dit klinkt weinig, maar is best ver. Helemaal als je geen goede zwemmer bent (zoals ik). Het lastige is met name de tijdslimiet. Die staat vast op 12 minuten en 30 seconden. De perfecte score is gezet op 8 minuten. 

5. Hardlopen: 2.4 kilometer. Deze oefening is ook zeer uitdagend voor de meeste mensen. Als je deze afstand loopt in 10 minuten en 30 seconden, de maximale tijd, dan loop je een gemiddelde van 4.21 per kilometer. Een behoorlijk tempo. Voor de perfecte score moet je minimaal een minuut sneller zijn, wat neerkomt op 3.57 per kilometer.

Bekijk hieronder een video van Austen Alexander, een marinier die bekende mensen uitdaagt om de The Navy Seal Test te ondervinden. In onderstaande aflevering is olympisch zwemmer Markus Rogan te gast (de tekst gaat verder onder de video).

Mijn doel is om komende zomer deze test te halen. Om een mikpunt te hebben. Om gemotiveerd te blijven. Zo zijn er tal van uitdagingen te bedenken, voor ieders niveau. Dus stel een doel voor jezelf en ga aan de slag. Heb je daar hulp bij nodig? Je weet ons te vinden. 

Eerst maar aan de slag in de gym. We openen de deuren. En we hopen jullie snel weer te mogen zien bij The Body Studio!

Jitse

Maak jij met ons de stap naar de nieuwe JIJ? Boek een proefles!

Wil jij echt 100 procent begeleiding? Dan bieden wij nu ook een 8 weeks kickstarttraject aan. We gaan jou dan 8 weken lang coachen op het gebied van voeding, training en mindset. Gegarandeerd resultaat nog voor de zomer.

Klik hier voor meer informatie.

The Body Studio Zuid

Heemstedestraat 12, 1058NM Amsterdam

The Body Studio Oost

Dapperstraat 271, 1093BS Amsterdam

Mail: info@thebodystudio.nl

Tel: 020 215 7148 (Ook via whatsapp bereikbaar op dit nummer!)